توضیحات
دانلود مطالعات طراحی معماری مدرسه ابتدایی
قالب فایل:WORD
تعداد صفحات:۱۷۶
حجم فایل دانلودی:۵٫۰۹مگابایت
فهرست مطالب
بخش اول:شناخت……………………………….۱
فصل اول:کلیات طرح………………………………..۲
۱-۱-۱-تعیین اهداف و برنامه کلی پروژه…………………۲
۱-۱-۲-ضرورت مطالعه و طراحی……………………………………..۲
۱-۱-۳-روشهای نوین در طراحی مدارس و فضاهای آموزشی…………………………………..۳
فصل دوم:بررسی مفاهیم مرتبط باموضوع………………………………………….۵
۲-۱-۱-کودک………………………………………..۵
۲-۱-۱-۱-اصول و قوانین رشد………………………………………….۵
۲-۱-۱-۲-توانایی های شناختی کودک………………………………………………………..۶
۲-۱-۱-۲-۱-دوره تجسمی عملیات عینی (از ۲ تا ۱۲ سالگی)………………………………….۷
۲-۱-۱-۲-۲-نیم دوره عملیات منطقی عینی (۷ تا ۱۱ سالگی)……………………………….۸
۲-۱-۱-۳-ابزارهای آموزشی………………………………………………….۹
۲-۱-۱-۳-۱-۱-بازی…………………………………………………..۹
۲-۱-۱-۳-۱-۲-خصوصیات بازی………………………………………………۱۱
۲-۱-۱-۳-۱-۳-انواع بازی……………………………………………….۱۳
۲-۱-۱-۳-۱-۴-بازی در سنین ابتدایی…………………………………………………۱۶
۲-۱-۱-۴-۱-۵-انواع محوطه بازی…………………………………………………..۱۷
۲-۱-۱-۴-۱-۵-۱-محوطه ی بازی های آزاد……………………………………….۱۷
۲-۱-۱-۴-۱-۵-۲-محوطه بازی های دسته جمعی………………………………..۱۸
۲-۱-۲-انواع سازماندهی…………………….۱۹
۲-۱-۲-۱-سازماندهی مرکزی………………………………………..۱۹
۲-۱-۲—۱-۱-سیستم سازماندهی مرکزی در مدارس …………………………………………..۲۲
۲-۱-۲-۲- سازماندهی خطی……………………………………………..۲۳
۲-۱-۲-۲-۱-سیستم سازماندهی خطی در مدارس…………………………………۲۵
۲-۱-۲-۲-۱-۳-سیستم خطی ساده…………………………………………………۲۶
۲-۱-۲-۲-۱-۴-سیستم خطی شکسته…………………………………………..۲۶
۲-۱-۲-۲-۱-۵-سیستم خطی منحنی………………………………………………۲۶
۲-۱-۲-۲-۱-۶-سیستم خطی با مسیرهای چندگانه………………………………….۲۷
۲-۱-۲-۳-سازماندهی شعاعی……………………………………………۲۷
۲-۱-۲-۳-۱-سیستم سازماندهی شعاعی در مدارس…………………………………….۲۸
۲-۱-۲-۳-۱-۱-سیستم شعاعی چرخ و فلکی………………………………………….۲۹
۲-۱-۲-۳-۱-۲-سیستم شعاعی متمرکز……………………………………………۲۹
۲-۱-۲-۴-سازماندهی مجموعه ای یا گروهی………………………………………………۲۹
۲-۱-۲-۴-۱-سیستم سازماندهی مجموعه ای در مدارس…………………………………….۳۲
۲-۱-۳-نگاهی به آموزش و پرورش……………………………………………….۳۳
۲-۱-۳-۱-اهمیت آموزش وپرورش………………………………………………..۳۳
۲-۱-۳-۲-اهمیت دوران ابتدایی………………………………………………..۳۳
۲-۱-۳-۳-فضای بازدر مدارس ابتدایی…………………………………………….۳۴
۲-۱-۳-۴-عناصرمطلوب درحیاط مدرسه……………………………………………………….۳۵
۲-۱-۳-۵-تاریخچه آموزش پیش از دبستان در ایران…………………………………………………..۳۶
۲-۱-۳-۶-تاریخچه تحولات مدارس در ایران………………………………………………………….۳۷
۲-۱-۳-۶-۱-آموزش و پرورش در دوره باستان…………………………………………۳۷
۲-۱-۳-۶-۲- دوره تاریخی از صدر اسلام تا ۲۵۰ هجری…………………………………………..۳۹
۲-۱-۳-۶-۳- دوره تجدید حیات و استقلال ایران (۲۵۰ تا ۶۵۶ هجری)…………………………..۳۹
۲-۱-۳-۶-۴- بررسی دوره معاصر (از اواسط قرن ۱۹ تا حال حاضر)………………………….۴۰
۲-۱-۳-۷-تحولات آموزشی از اوایل قرن ۱۳ (دوره قاجاره)…………………………………….۴۲
۲-۱-۳-۸-تحولات آموزشی دردوره پهلوی و گسترش مدارس مدرن …………………….۴۴
۲-۱-۳-۹-نقد و بررسی نظام های آموزشی………………………………………۴۴
۲-۱-۳-۹-۱- سیستم آموزش سنتی (معلم محور)……………………………………………۴۵
۲-۱-۳-۹-۲- سیستم آموزشی رایج (موضوع محور)………………………………..۴۶
۲-۱-۳-۹-۳-سیستم آموزشی مدرن (شاگرد محور)………………………………………………..۴۸
۲-۱-۳-۱۰-مقایسه دو سیستم آموزشی، سیستم آموزشی رایج و سیستم آموزشی مدرن……………………………..۴۸
۲-۱-۳-۱۱-بررسی نظام آموزش و پرورش دوره ابتدایی و تحلیل آن……………………………………۵۲
۲-۱-۳-۱۱-۱-سابقه مختصر دوره ابتدایی در ایران……………………………………….۵۲
۲-۱-۳-۱۱-۲-اهداف و برنامه های درسی دوره ابتدایی……………………………………………..۵۳
۲-۱-۳-۱۱-۳-اهداف برنامه های آموزش ابتدایی در دوره شش ساله ابتدایی…………………………….۵۴
۲-۱-۳-۱۱-۴-مرروری بر اهداف آموزش و پرورش ایران در سال ۱۳۷۶……………..۵۶
۲-۱-۳-۱۱-۵-آشنایی با دوره آموزش ابتدایی (امروز)……………………………………………….۵۷
۲-۱-۳-۱۱-۵-۱-اهداف آموزشی – پرورشی در دوره ابتدایی………………………………۵۷
۲-۱-۳-۱۱-۵-۲-آموزش و پرورش در آینده………………………………..۵۸
۲-۱-۳-۱۱-۵-۳-نقش محیط کالبدی در پویایی آموزش و پرورش نوین………………………….۵۹
۲-۱-۳-۱۱-۵-۴-انتخاب شیوه آموزشی مناسب……………………………………………….۶۱
۲-۱-۳-۱۱-۵-۵-اهداف آموزش و پرورش دبستان……………………………………………..۶۳
فصل سوم:بررسی نمونه های مشابه…………………………………………۶۴
۳-۱-نمونه های داخلی……………………………………………………۶۴
۳-۱-۱-مدارس قدیمی ایران………………………………………۶۴
۳-۱-۱-۲-مدرسه غیاثیه خر گرد……………………………………………۶۶
۳-۱-۱-۳-مدرسه خان شیراز…………………………………………………….۶۷
۳-۱-۱-۴-مدرسه چهار باغ اصفهان……………………………………………..۶۸
۳-۱-۲-نمونه های خارجی……………………………………………….۶۹
۳-۱-۲-۱-مدرسه نیو سیتی……………………………………….۶۹
۳-۱-۲-۲-آموزشی مدرسه لانگلی……………………………………….۷۲
فصل چهارم : بسترطرح……………………………………..۷۵
استان همدان………………………………………………………………۷۵
۴-۱-شهرستان تویسرکان…………………………………………………………..۸۱
۴-۱-۱-موقعیت جغرافیایی……………………………………..۸۱
۴-۱-۲-تقسیمات کشوری ………………………………………………….۸۲
۴-۱-۳-دین و مذهب……………………………….۸۲
۴-۱-۴-اوضاع اقلیمی…………………………………….۸۳
۴-۱-۵-بادهای شهرستان تویسرکان…………………………۸۴
۴-۱-۶-وضعیت توپوگرافی ورودخانه ها……………………………………….۸۴
۴-۱-۷-کوه های تویسرکان…………………………………………….۸۵
۴-۱-۸-آب…………………………………………………..۸۶
۴-۱-۹-پوشش گیاهی………………………………۸۷
۴-۱-۱۰-مکانیابی واحدهای آموزشی……………………………………………….۸۹
۴-۱-۱۰-۱-جلوگیری از اتلاف حرارت…………………………….۹۰
۴-۱-۱۰-۲-شرایط آسایش محیط آموزشی………………………………………………۹۱
۴-۱-۱۰-۲-۱-نور…………………………۹۲
۴-۱-۱۰-۲-۲-صوت………………………………۹۲
۴-۱-۱۰-۲-۳-آب و هوا……………………………………..۹۳
۴-۱-۱۱-تحلیل سایت…………………………………………..۹۴
۴-۱-۱۱-۱-موقعیت سایت……………………………….۹۴
۴-۱-۱۱-۲-تحلیل گرافیکی ازسایت…………………………………..۹۶
۴-۱-۱۱-۳-ورودی وخروجی ومعابراصلی وفرعی سایت………………………………….۹۷
۴-۱-۱۱-۴-کاربری های مجاورسایت…………………………………………………….۹۸
بخش دوم: برنامه ریزی وطراحی……………………………….۹۹
فصل اول:بررسی ضوابط واستانداردها وبرنامه فیزیکی طرح فضاهای واحد آموزشی
ظرفیت فضاهای واحد آموزشی……………………………………………….۱۰۰
کلاس دروس نظری……………………………………………….۱۰۰
-اتاق سمعی و بصری………………………………………..۱۰۰
-سالن چند منظوره………………………………………………..۱۰۰
-کتابخانه……………………………………………………۱۰۰
-فضاهای اداری………………………………………………..۱۰۰
-۱-۲-۱-معیارهای ظرفیت……………………………………………..۱۰۱
-برنامه ی فیزیکی….…………….……………………………………………………۱۰۳
۱-۲-۲-راهنمای طراحی………………………………………………….۱۰۹
ایمنی در مقابل سوانح طبیعی……………………………………..۱۱۰
ایمنی در مقابل سوانح غیر طبیعی……………………………………………………………..۱۲۱
۱-۲-۳-استاندارها و ضوابط……………………………………………………………۱۱۵
۱-۲-۳-۱-آیین کار ایمنی درهای مدارس………………………………………………….۱۱۵
۱-۲-۳-۲-آیین کار ایمنی پنجره های مدارس…………………………………………………۱۱۶
۱-۲-۳-۴-آیین کار ایمنی کریدورها و راهروهای مدارس……………………..۱۱۷
۱-۲-۳-۵-ضوابط طراحی ایمنی پلکان………………………………………….۱۱۷
۱-۲-۳-۶-اصول طراحی ایمنی مدارس در برابر آتش (مبحث فرار)…………………….۱۱۸
۱-۲-۳-۷-اصول طراحی کلاس در مدارس ابتدایی…………………………………………………۱۲۰
۱-۲-۳-۸-آئین کار اصول جانمایی، طراحی و بهداشتب در توالت، دستشویی و آبخوری مدارس…….…….۱۲۱
۱-۲-۳-۹-آیین کار اصول طراحی ایمنی فضای باز (محوطه) در مدارس…………………….۱۲۳
۱-۲-۴-استاندارهای میز و صندلی مراکز آموزشی………………………………۱۲۵
۱-۲-۵-ضوابط اقلیمی (تأثیر اقلیم بر معماری مدارس)………………………۱۲۹
۱-۲-۵-۱-اقلیم سرد…………………….۱۳۹
۱-۲-۵-۲-اقلیم گرم و خشک………………………………………..۱۳۹
۱-۲-۵-۳-اقلیم بارانی………………………………………………….۱۳۰
فصل دوم:مبانی نظری……………………………………………………….۱۳۱
۲-۲-۱-تاثیرمعماری بریادگیری کودکان……………………………۱۳۱
۲-۲-۲-کانسپت طرح…………………………………………..۱۳۲
۲-۲-۳-ایده های طرح……………………………..۱۳۲
فصل سوم : سازه وتاسیسات………………………………………………….۱۳۴
۳-۲-۱-سازه معرفی ساختمان و انتخاب سیستم سازه ای برای ساختمان…………………………….۱۳۴
۳-۲-۲-سیستم جمع آوری آبهای زائد………………………………….۱۳۴
۳-۲-۳-تأسیسات………………………………………..۱۳۴
فصل چهارم :فرآیندطراحی……………………………۱۳۶
۲-۴-۱-روند طراحی…………………………………………….۱۳۶
۲-۴-۲-رندرهای نهایی………………………………………………..۱۳۹
۲-۴-۳-نقشه ها…………………………………………………….۱۴۳
منابع…………………………………………………..۱۵۵
برای مشاهده و دانلود “دانلود مطالعات طراحی معماری مدرسه ابتدایی” فایل اینجا را کلیک کنید